Σκέψεις και ερωτήματα για τις συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολείων

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

Αναδημοσιεύουμε από το μπλογκ της Δημοτικής Κίνησης «Ναύπλιο, η άλλη πρόταση», το πολύ ενδιαφέρον κείμενο της Ελένης Λαπαθιώτη για το επίκαιρο θέμα των συγχωνεύσεων των σχολείων

Στον καιρό του Μνημονίου και του Καλλικράτη, μισθοί και συντάξεις κουρεύονται (όπως οι μαθητές παλιότερα και οι νεοσύλλεκτοι ), κοινωνικές παροχές συρρικνώνονται , επιχειρήσεις κλείνουν κι η ανεργία τραβάει την ανηφόρα… Τελευταία έχουμε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολείων. Ενδιαφέρον έχει ότι προσπαθούν να μας πείσουν πως όλα γίνονται «για το καλό των παιδιών».

Είναι όμως έτσι;

*Με ποιον τρόπο προωθήθηκε η συγχώνευση-κατάργηση και τι ρόλος δόθηκε στους άμεσα εμπλεκόμενους (δημοτικές και τοπικές αρχές, εκπαιδευτικοί , γονείς , μαθητές…);

*Γιατί πρέπει να συγχωνευτούν ή να καταργηθούν σχολικές μονάδες ; ¨

Τα κριτήρια που επικαλείται το Υπουργείο Παιδείας

Το Υπουργείο διατείνεται πως λόγοι κυρίως εκπαιδευτικοί οδηγούν σε συγχωνεύσεις σχολείων. Πρέπει , λένε, στα πλαίσια της ισότητας, όλα τα παιδιά από τι πρώτες τάξεις του  δημοτικού να κάνουν ξένες γλώσσες, μαθήματα αισθητικής αγωγής, να έχουν διαδραστικούς πίνακες και άλλα τέτοια κι αυτό δε γίνεται σε μονοθέσια και διθέσια δημοτικά σχολεία. Επί πλέον Δημοτικά, Γυμνάσια ή Λύκεια που συστεγάζονται, γιατί να μην ενωθούν, αφού στο ίδιο κτίριο στεγάζονται την ίδια αυλή χρησιμοποιούν;

Έπειτα, σχολεία με μικρό αριθμό μαθητών, δεν έχει νόημα να λειτουργούν, καλύτερα να συγχωνεύονται με άλλα. Και βέβαια τα τμήματα δε χρειάζεται να είναι ολιγομελή, 25 Δημοτικό και 30-33 στο Γυμνάσιο μια χαρά είναι.

Η διαδικασία

Η διαδικασία των συγχωνεύσεων ξεκίνησε τέλος Δεκεμβρίου του 2010, λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία δηλαδή για τι Χριστουγεννιάτικες διακοπές, κεντρικά, χωρίς να κληθούν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες να εκφράσουν άποψη. Οι τοπικές αρχές δεν είχαν ακόμη αναλάβει και γνωρίζουμε ότι μέχρι τέλους Φεβρουαρίου παρέμεναν τα ίδια Νομικά πρόσωπα των παλαιών Δήμων. Οι Επιτροπές Παιδείας δεν αντιπροσώπευαν τους νέους Δήμους.

Ας δούμε τι έγινε στο Δήμο Ναυπλιέων και ποιες πρακτικές ακολουθήθηκαν:

Δύο φορές μέσα στο Φεβρουάριο , στις 10 και 17 /2/2011, συνεδρίασε η  παλιά Δημοτική Επιτροπή Παιδείας μαζί με εκπροσώπους τοπικών συμβουλίων, διευθυντές σχολείων και διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Από το Διευθυντή της Πρωτοβάθμιας έγιναν συγκεκριμένες προτάσεις για συγχωνεύσεις των Δημοτικών Σχολείων (με επόμενη κατάργηση ενός εκ των δύο, ή τριών εκ των τεσσάρων) Ν. Ροινού με Αγ. Αδριανού, Ασίνης με Τολό, Λευκακίων με Δρεπάνου  και Ανυφί, Μάνεσι, Παναρίτι, Πουλακίδα τέσσερα  σε ένα. Για τη Δευτεροβάθμια δεν έγινε καμία πρόταση προς το παρόν…

Η Επιτροπή, σε  επιστολή που απέστειλε στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Διεύθυνση Εκπαίδευσης, διατύπωσε σαφή αντίθεση στις προωθούμενες για την περιοχή συγχωνεύσεις.

Για τη διαδικασία δήλωσε:

«οι συγχωνεύσεις γίνονται εσπευσμένα, χωρίς ουσιαστικό διάλογο, χωρίς να δίνεται η χρονική δυνατότητα στους φορείς του Δήμου, στους εκπροσώπους της Εκπαιδευτικής Κοινότητας και στους Συλλόγους Γονέων να τεκμηριώσουν τι προτάσεις τους»

«η διαδικασία γενικότερα έχει ασφυκτικούς χρονικούς περιορισμούς χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψη τα πληθυσμιακά δεδομένα, ενόψει της νέας απογραφής που ξεκίνησε πριν από λίγες μέρες και τη σημερινή υποδομή των σχολικών κτιρίων η οποία απαιτεί καταγραφή και μελέτη από τι τεχνικές υπηρεσίες.»

Για τα κριτήρια επισημαίνει:

«Η όλη διαδικασία των συγχωνεύσεων φαίνεται να προτάσσει λογιστικού τύπου κριτήρια (μείωση κόστους εκπαίδευσης) ενώ απουσιάζουν τα εκπαιδευτικά κριτήρια. Η επίκληση και η προβολή επιχειρημάτων σχετικά με τα προβλήματα ολιγοθέσιων (κυρίως μονοθέσιων και διθέσιων δημοτικών σχολείων) γίνονται στη λογική της κατάργησης των σχολικών αυτών μονάδων χωρίς παράλληλα να ενισχύονται ουσιαστικά τα υπάρχοντα σχολεία στην προοπτική της αύξησης των τάξεων.

«Τέλος δεν έχουν ληφθεί υπόψη τα προβλήματα που θα προκύψουν από τη μεταφορά μαθητών, δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις θα μετακινηθούν μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού»

Η τελική πρόταση ήταν «να μην προχωρήσει καμιά συγχώνευση για φέτος προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα έρευνας όλων των προβλημάτων και επιλογής λύσεων με βάση  εκπαιδευτικά και όχι μόνο οικονομικά κριτήρια»

Την επιστολή  συνόδευαν αποφάσεις τοπικών συμβουλίων.

Στη συνέχεια, 28/2/2011, κλήθηκαν όλοι οι Δήμαρχοι της χώρας από την κ. Διαμαντοπούλου για διαβούλευση. Πήγε ο κ. Δήμαρχος, μετέφερε τι απόψεις των φορέων, συμφώνησε διαφώνησε, άγνωστο. Και στις 14 Μαρτίου 2011 δημοσιεύτηκαν στις εφημερίδες οι καταργούμενες , οι συγχωνευόμενες και οι υποβιβαζόμενες σχολικές μονάδες. Δηλαδή, ότι ακριβώς είχε προταθεί αυτό και αποφασίστηκε. Με μια θετική μόνο διαφορά για το δήμο Ναυπλιέων. Αντί για τετραθέσιο, γίνεται πενταθέσιο το Δημοτικό Αγ. Αδριανού. Δύο νηπιαγωγεία  υποβιβάστηκαν σε μονοθέσια (Ν. Τίρυνθας και Αραχναίου).

Οι όποιες προτάσεις ή αντιρρήσεις διατυπώθηκαν από τοπικούς φορείς (σε κάποια περίπτωση και με δημοψήφισμα), γονείς ή εκπαιδευτικούς ουδόλως ελήφθησαν υπόψη.

Προβληματισμοί και Ερωτήματα

– Γιατί όμως γονείς, εκπαιδευτικοί, μαθητές και τοπικές κοινωνίες αντιδρούν;

Κάποιοι λένε ότι οι εκπαιδευτικοί δε θέλουν αλλαγές, γιατί με το υπάρχον σύστημα βολεύονται, δε θέλουν να χάσουν τη θεσούλα τους, δεν τους ενδιαφέρει η βελτίωση της εκπαίδευσης κ.λ.π.. Τέτοια επιχειρήματα ακούγονται συνέχεια και γράφονται σε όλα τα ΜΜΕ κάθε φορά που κάποιοι κλάδοι εργαζομένων αντιδρούν σε σχέδια της κυβέρνησης . Το ίδιο και οι γονείς, λένε, κοιτάνε τη βολή τους και δεν ενδιαφέρονται για το νοικοκύρεμα της εκπαίδευσης, Έτσι κι αλλιώς  αρκετοί δε στέλνουν τα παιδιά τους στο σχολείο του χωριού, αλλά προτιμούν την πόλη, επομένως οι ίδιοι έχουν συμβάλλει στη συρρίκνωση των σχολείων του τόπου τους.

– Σκέφτηκε κανείς ότι εκείνοι που βιώνουν τα προβλήματα άμεσα, είναι γονείς και εκπαιδευτικοί και ότι ο ρόλος τους ( του γονιού και του εκπαιδευτικού ) δεν αλλάζει ούτε με ανασχηματισμούς ούτε με αλλαγές κυβερνήσεων. Μήπως τελικά είναι οι πλέον αρμόδιοι να εκφράσουν άποψη;

– Μήπως η εξοικονόμηση πόρων και εκπαιδευτικών  είναι και ο μόνος λόγος που τόσο εσπευσμένα θέλει η κυβέρνηση τι συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολείων, και εισηγείται στη μέση της σχoλικής  χρονιάς –έτσι χωρίς πρόγραμμα και μελέτες σοβαρές -πράγματα που σπεύδει να υλοποιήσει τον ερχόμενο Σεπτέμβρη ;

Βέβαια, κάποια δεδομένα σχολείων σε μακρινές περιοχές, όπου ο αριθμός των μαθητών έχει μειωθεί δραματικά, υπάρχουν. Όπως είναι και γεγονός ότι ο χρόνος μετακίνησης από το ένα χωριό στο άλλο, με τους ασφαλτόδρομους, έχει σχεδόν εκμηδενιστεί. Και σίγουρα πρέπει τα παιδιά να έχουν παντού τι ίδιες ευκαιρίες μάθησης. Αυτό όμως δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να σημαίνει ότι για να βελτιώσω κάποιες καταστάσεις  καταργώ σχολικές μονάδες.

– Είναι ή όχι συνταγματική υποχρέωση της Πολιτείας η παροχή της Εκπαίδευσης και μάλιστα όπου χαρακτηρίζεται ως υποχρεωτική, δηλαδή στα Δημοτικά και τα Γυμνάσια ;

-Πληρώνουμε ή δεν πληρώνουμε όλοι φόρους στο κράτος προκειμένου, ανάμεσα σε άλλα , να μας εξασφαλίζει την εκπαίδευση των νέων;

– Γίνεται στην πράξη αυτό ή έχει αφεθεί στις πλάτες των γονιών και των όποιων ευσυνείδητων εκπαιδευτικών η ιστορία της εκπαίδευσης;

– Ποιος αναλαμβάνει το κόστος μεταφοράς ή το πώς αυτό θα γίνει;

Ένα πραγματικά σύγχρονο σχολείο για τα παιδιά μας δεν μπορεί παρά να είναι το εξαθέσιο δημοτικό, με εξασφαλισμένες κτιριακές υποδομές και διασφαλισμένη από την πολιτεία τη μετακίνηση, όπου είναι απαραίτητη.

Και από όσα γνωρίζουμε σήμερα, ούτε  σχέδιο για εξαθέσια δημοτικά υπάρχει,ούτε καλύπτεται πάντα το κόστος της μετακίνησης, πόσο μάλλον από το Σεπτέμβριο, που προβλέπεται αυξημένο ενώ τα κονδύλια των Δήμων , στους οποίους έχει μεταφερθεί αυτή η αρμοδιότητα, έχουν μειωθεί.

Από την άλλη, φαντάζεται κανείς ένα εξάχρονο παιδί να πρέπει πρωί ν’ ανεβαίνει στο λεωφορείο που θα το μεταφέρει στο κοντινότερο έστω χωριό , όπου βρίσκεται το σχολείο του; Μήπως θα υπάρχουν συνοδοί ή ζώνες ασφαλείας για τα μικρότερα, ώστε να είναι ήσυχος ο γονιός ότι θα είναι ασφαλής η διαδρομή του;

– Αλήθεια, είναι τόσο δύσκολο να εξασφαλίσουν οι Δήμοι ειδικά διαμορφωμένα σχολικά λεωφορεία;

Στο  κοντινό μέλλον θα γίνουν και στο δήμο μας οι περίφημες συγχωνεύσεις συστεγαζόμενων σχολείων. Οι περισσότεροι μαθητές θα οδηγούνται στα κοντινότερα εξαθέσια δημοτικά σχολεία.[ Ήδη παρατηρείται το φαινόμενο μαθητές από όμορα Δημοτικά Διαμερίσματα να φοιτούν στην πόλη, με αποτέλεσμα την αύξηση του αριθμού των μαθητών και την έλλειψη κτιριακών υποδομών.] Τα υπάρχοντα σχολικά κτίρια δεν θα επαρκούν και θα στηθούν λυόμενα. Τα συστεγαζόμενα στο Ναύπλιο για παράδειγμα, 2ο και 5ο Δημοτικό θα λειτουργήσουν  ως ένα σχολείο με πάνω από 500 μαθητές και στην ίδια τροχιά θα  μπούν 1ο και 2ο Γυμνάσια και  Λύκεια και πάει λέγοντας…

– Δηλαδή είχαν άδικο οι γονείς των μαθητών του 2ου και 5ου Δημοτικού, που τόσα χρόνια διεκδικούσαν διαχωρισμό των σχολείων και ζητούσαν κτίριο για να στεγαστεί το ένα από τα δύο σχολεία;

– Ισχύει ή όχι ο νόμος και η φιλοσοφία του, που επιβάλει τη λειτουργία σχολικών μονάδων μέχρι  το πολύ 12 τμήματα ;

– Μήπως η θέσπιση εξαθέσιων σχολείων στην περιφέρεια είναι η πρόταση αποκέντρωσης; Να λειτουργήσει, για παράδειγμα, δεύτερο εξαθέσιο στην περιοχή του πρώην Δήμου Μιδέας, με αλλαγή της χωροταξικής αναφοράς.

Προβληματισμοί και προβλήματα που χρόνια τώρα ταλανίζουν την Παιδεία της χώρας μας και, δυστυχώς, αντί να λύνονται αυτά που υπάρχουν προστίθενται συνεχώς καινούρια. Το ζήτημα φυσικά δεν κλείνει.

Advertisements
, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Εγγραφή

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: